Creatieve impact met Goejenhandel

Stichting Goejenhandel stimuleert creatief talent bij jongeren die dat talent niet vanzelfsprekend kunnen ontwikkelen. In 2022 doorliepen ze met succes het ontwikkeltraject vanuit het Innovatienetwerk jeugd. Heeft dat de stichting vooruitgeholpen? We vragen het oprichter Norbert Heijl.

Wat doet Goejenhandel precies?
‘Veel jongeren hebben wel creatief talent, maar kunnen dat niet ontwikkelen of er niet meer naar buiten komen. Bij ons kunnen ze onder begeleiding laagdrempelig werken aan hun persoonlijke en creatieve ontwikkeling. Ze krijgen concrete creatieve opdrachten van echte opdrachtgevers én een podium om hun werk te verkopen. Bijvoorbeeld in onze webshop of in de pop-up store in het Duvelhok. Daar koop je dus niet alleen duurzame producten als shirtjes, petjes en hoodies, je koopt er ook unieke kansen op een succesvolle toekomst van jongeren.

Waarom deden jullie mee met het ontwikkeltraject?
‘Een stichting als die van ons kan alle hulp gebruiken. Wat is er nodig om het idee haalbaar te maken? Hoe kom je tot een goed businessplan? Welke communicatiemiddelen zet je in? BIJ INJ vonden we de steun die we nodig hadden. Met goede workshops, het beschikbare netwerk, waardevolle feedback, subsidies en zelfs een coach.’

Hebben jullie veel geleerd?
‘Zeker! Het was en is nog steeds een mooi avontuur. Het traject bij INJ hielp ons scherp te krijgen wat er nodig is om vanuit ons idee een goedlopend bedrijf te ontwikkelen. Want dat moet je uiteindelijk natuurlijk wel zelf doen. Dat aan het traject ook een subsidiepitch verbonden is, zorgde dat de druk erop bleef. Het businessplan was bijvoorbeeld het eindstuk. En tegelijkertijd voor 90% de basis van ons bedrijf. Daar bouwen we nu op en we hebben al veel ervaring opgedaan. Over wat ons werk met jongeren doet vooral. Maar ook over ons marktpotentieel. En we hebben ook al veel gerealiseerd, zoals een eigen bus als mobiele showroom en presentatie van het werk van de jongeren op de Dutch Design Week. Overigens vonden we ook het juryrapport heel waardevol. We hebben dan ook veel vragen gesteld over de feedback die we daarin kregen. Extra toegevoegde waarde daarbij was de stem van de jongeren, want juist zij moeten de impact van onze stichting gaan voelen. Hun positieve feedback gaf ons de bevestiging dat we op de goede weg zitten.’

Welke uitdagingen zijn er nog?
‘Onze grootste uitdaging is ons verdienmodel. Waar halen we betaalde instroom van deelnemers vandaan? En hoe zetten we onze creatieve producten en diensten in de markt? Want die mix is de kern van onze commerciële propositie. We streven ernaar om in 2025 break-even te draaien. Daarvoor moeten we bouwen aan samenwerking met allerlei partners als gemeenten, zorgpartners en de ggz. Daar merken we dat er terughoudendheid is om kleinere spelers in te zetten. Zo wilden we graag een samenwerking met de ggz om iets extra’s voor enkele deelnemers te bieden. Dat lukte niet door allerlei regels, heel jammer. Hopelijk lukt het in de toekomst wel om een brug te slaan. Zo is er in Tilburg een nieuw systeem gestart voor dagbesteding waarbij grote aanbieders makkelijker kunnen samenwerken met kleine aanbieders. Dat loopt al, maar het vergt tijd en veel lobbywerk. Toch hebben we er alle vertrouwen in dat het gaat lukken. Door onze ambitie om een goede betrouwbare partner te worden, komen we sterk in beeld. Zo werden wij door Mooi zo goed zo gekozen als project van het jaar. Dat soort PR helpt!’

Hoe draag jij bij met Goejenhandel aan de Mentale Gezondheid van jongeren?
‘We geven de jongeren kansen, begeleiding en ontwikkelingsmogelijkheden. Maar we geven hun vooral het zelfvertrouwen om te geloven dat ze kunnen uitstromen naar een creatieve opleiding of beroep. Daarom stellen we met hen ook persoonlijke doelen op. En zorgen we dat ze zich prettig en vertrouwd voelen. Zodat ze zich kunnen ontwikkelen tot de beste versie van zichzelf.’


Lees hier meer over de aanpak van Goejenhandel

Heb je zelf ook zo’n goed idee dat bijdraagt aan de mentale gezondheid van de jeugd in de regio Hart van Brabant? Ter verbetering van de jeugd(hulp)? En wil jij dit idee pitchen tijdens de Meet up in 2023? Vul het formulier in op de website en ontdek wat het Innovatienetwerk Jeugd voor jouw initiatief kan betekenen! 

© Copyright Innovatienetwerk Jeugd
Alle rechten voorbehouden