Schakelmodule Toekomstmakers

“Als je echt naar mij zou luisteren zou je weten dat…” Wat is er nodig om jongerenparticipatie te organiseren? Negen enthousiaste leerlingen van verschillende middelbare scholen uit Brabant gingen met die vraag aan de slag tijdens de Schakelmodule Toekomstmakers. Hoe ging dat en wat levert het op?

‘’Wat zijn manieren, acties of ideeën waarop de gemeente Tilburg en het jongerenwerk R-Newt jongerenparticipatie (16 t/m 27 jaar) samen met jongeren in de stad Tilburg kan organiseren?’’

De tweede editie van de Schakelmodule Toekomstmakers, bij de opleiding Trend Research & Concept Creation in Lifestyle aan de Fontys Academy for the Creative Economy, is afgerond. Jongerennetwerk - Samen met de Jeugd  en Jongerenwerk R-Newt waren erbij betrokken. Docent Lotte van Oosterhout en leerling Alana vertellen over hun ervaringen.

Met onderzoek en creatief denken komen tot een product of dienst dat de kwaliteit van het leven verbetert. Dat is eenvoudig gezegd het doel van conceptcreatie. Lotte van Oosterhout geeft dit vak aan de Trend Research & Concept Creation in Lifestyle, een studie binnen het instituut van Fontys Academy for the Creative Economy (ACE). Ze bedacht en begeleidt ook de schakelmodule Toekomstmakers. Lotte legt uit: ‘Deze module is speciaal ontwikkeld om leerlingen van 4 en 5havo en 6vwo te laten ervaren wat deze studie en studeren inhoudt. Dat doen ze in acht bijeenkomsten waarin ze verschillende onderdelen van het ontwerpproces behandelen. Het leuke is dat ze werken aan een echte uitdaging voor een echte opdrachtgever: het Innovatienetwerk Jeugd | Jongerennetwerk - Samen met de Jeugd en Jongerenwerk R-Newt.’

Inspirerend en belangrijk
De module startte vorig jaar en wordt vanwege het succes ook dit jaar weer ingezet. ‘De module geeft jongeren de kans om zich voor te bereiden op het hbo, dat vinden we heel belangrijk. Handig voor hen is bovendien dat ze de module mogen inzetten als extra onderdeel van hun schoolprogramma of voor hun profielwerkstuk. Vanuit de gemeente en R-Newt is het een succes omdat het enorm bijdraagt aan jongerenparticipatie. Voor ons als school zorgt het hopelijk voor nieuwe studenten én het draagt bij aan de sociale impact die we vanuit Fontys willen creëren. Maar hoe dan ook zijn we heel trots op wat de groep dit jaar heeft gerealiseerd. Ze hebben heel inspirerend uitgelegd wat belangrijk is in je basishouding als je wil dat jongeren participeren. We hopen er snel iets van terug te zien bij de gemeente!’

Zelf invulling geven
Alana uit Tilburg hoorde van haar vriendin Mylène over de praktijkmodule. ‘Ze was op de Open Dag van de Fontys Academy. We besloten samen dit project te combineren met ons profielwerkstuk voor Havo5. We waren met 9 verschillende personen die elkaar niet kenden en het was in het begin best even zoeken. We moesten echt zelf in stapjes invulling geven aan het project. Dat lukte pas goed toen we in de vijfde les van onze opdrachtgeefster Eva Saeboe, Senior Aanjager Jongerenparticipatie, hoorden dat we ook een advies mochten uitwerken in plaats van een dienst. Ze was daar heel enthousiast over en dat motiveerde ons om ook daarnaar te kijken.’

Advies en filmpje
Door interviews met jongeren ontdekten de deelnemers aan de module dat vaak de boodschap van de gemeente niet aankomt. ‘Dat heeft veel te maken met de toon en het respect. We hebben daarom de gemeente geprobeerd duidelijk te maken hoe ze jongeren het beste kan aanspreken. Bijvoorbeeld met een vrolijke toon, niet boos of streng. En met elkaar gaan zitten, want staan kan intimiderend zijn. We hebben ook een filmpje gemaakt waarin 20 jongeren antwoord gaven op de vraag “Als je echt naar mij zou luisteren zou je weten dat…”. Daar waren twee beleidsmakers Jeugd en een jongerenwerker van R-Newt erg van onder de indruk. We hopen dus dat ze er ook echt iets mee gaan doen.’

Creatief denken en samenwerken
Alana leerde ook zelf veel van de module. ‘Bijvoorbeeld dat er meer jongereninspraak moet komen én dat daarover meer bekend moet worden. Ik wist zelf niet eens dat het er was. Maar ik heb vooral geleerd om creatief over een onderwerp na te denken. We hebben enorm veel verschillende ideeën besproken, maar toch is het samen gelukt één goed en concreet advies te geven. Ik heb ook geleerd om echt voor een opdrachtgever te werken en samen te werken met nieuwe mensen. Het was een mooi onderwerp voor ons profielwerkstuk, dat we nu aan het afronden zijn. Of ik de studie nu gaan doen? ‘Door dit project heb ik daar nog wel even over nagedacht, maar ik heb toch meer voor de economiekant gekozen. Mylène gaat de studie volgend jaar wel doen!’


Bekijk de video over de Schakelmodule!


Wil je ook graag de stem van jongeren in jouw beleid? Het innovatienetwerk Jeugd | Jongerennetwerk – Samen met de Jeugd denkt graag met je mee! Voor meer info mail naar eva.saeboe@tilburg.nl

© Copyright Innovatienetwerk Jeugd
Alle rechten voorbehouden