Gamen in Balans

Rikke Schrauwen

Rikke Schrauwen

  • Initiatiefnemer
    Status initiatief: Afgerond
    Bedrijfsnaam: Gamen in Balans

Er wordt steeds meer gegamed door jong en oud, in het gezin kan dit leiden tot wrijving en in een klein aantal van de gevallen zelf tot verslaving. Hoewel er veel aandacht in de media is over deze negatieve kanten van gamen, mist er kennis over wat gamen allemaal brengt en wat er voor zorgt dat het fout kan gaan. Gamen in balans presenteert een totaalplaatje, van gamen als talent tot gameverslaving met als focus preventie bij de doelgroep en handvatten voor het dagelijks leven.

Website Facebook pagina

Mijn vraag

1. Samenwerkingspartners op gebied van onderzoek en wetenschap. (want meten is weten!)
2. Verschillende plekken waar de doelgroep zich bevind die deze informatie waardevol vinden.
3. Zorg instanties / scholen die een hoop vragen hebben rondom het thema gamen.
4. Samenwerkingspartners vanuit de esports en game industrie die deze thematiek ook van belang vinden.
5. Ervaringsdeskundige die open staan om met de ervaring anderen te helpen door middel van presentaties.
6. Kritische professionals, die Gamen in Balans relevant en scherp houden.

Ik kan helpen!

Gamen in Balans biedt het totaal plaatje, van gamen als talent tot gameproblematiek, door middel van presentaties en workshops voorkomen we problematisch gamegedrag, bieden handvatten voor thuis en zetten gamers in hun kracht.

Probleem constatering: Doordat de game industrie zo snel beweegt raken ouders en verzorgers het overzicht kwijt. Wat eerst een leuke elektronische oppas was wordt nu ineens een probleem in het gezin. "Eten", wordt er geroepen, waarbij er geantwoord wordt dat ze nog bezig zijn met een pot Fortnite, wat voor beide kanten frustraties mee brengt.

Om ervoor te zorgen dat ouders en verzorgers beter uitgerust zijn om in de thuissituatie of op school om te gaan met het fenomeen gamen bied Gamen in Balans handvatten en informatie om problematisch gedrag tegen te gaan. Dit zodat het maatschappelijke stigma rondom gamen langzaam verdwijnt en er begrip getoond kan worden voor de interesses van de jongeren. Waarin jongeren aangeven dat bij de introductie van "gameverslaving" ze zich niet serieus genomen voelen of gehoord worden.

Mijn betrokkenheid: Als jongere was ik (Rikke Schrauwen) een van deze gamers. Het gamen heeft zeker een problematisch stadium gehad en mijn ouders hebben hemel en aarde verschoven om erachter te komen hoe ze hier het beste mee om konden gaan.

Achteraf kijk ik terug naar deze periode en besef me dat met een beetje meer informatie er voor beide mijn ouders en ik een hoop problemen niet hadden hoeven ontstaan. Vandaar de interesse om mijn "mede gamers" hiermee te helpen en ouders en verzorgers te ondersteunen bij vragen over gamen in de opvoeding.

Mijn idee: Door het verstrekken van behapbare informatie vanuit de game industrie en esports, en algemene kennis over gameproblematiek en gameverslaving in een compacte presentatie aan ouders en verzorgers. Hierbij staat de vraag van de ouders en verzorger centraal en hopen we deze te beantwoorden of door te verwijzen naar de partij die vermoedelijk het antwoord wel heeft.

Betrokken personen: Rikke Schrauwen.
Esports & gaming consultant Arcanum gaming, ervaringsdeskundige & student LAS Business and economic's. (TU)

Bas Leemans.
Actief gamer, (school) Sociaal maatschappelijk werker Farent met ervaring over gameproblematiek binnen maatschappelijk werk & mede organisator evenementen als Level-Up.

Martijn Faes.
Student LAS cognitive neuroscience (TU), actieve gamer met een passie voor wetenschap en research.

De uitdaging: 1. Wat is belangrijke informatie om preventief mee te kunnen geven aan ouder en verzorger op gebied van gamen?
2. Hoe bieden we ouders en verzorgers zo laagdrempelig mogelijk deze informatie aan?
3. Welke impact en resultaten zijn er te behalen met preventief werk op gebied van gameproblematiek en gamen als talent?
4. Wat moet er gebeuren met actieve zorgvragen die gesteld worden aan Gamen in Balans?
5. Hoe kunnen we het aanbod van Gamen in Balans complimenterend maken aan het huidige aanbod vanuit de verslavingszorg en preventie, en waar ligt dan het verschil?

alle initiatieven

© Copyright Innovatienetwerk Jeugd
Alle rechten voorbehouden