Flowie: Jouw coach in de periode van wachttijd

Robinvan Zessen

Robin van Zessen

  • Initiatiefnemer
    Status initiatief: Gaat pitchen

Mijn vraag

Ik zoek psychologen die met mij willen meedenken in de gespreksvoering van de chatbot. Hierbij ben ik op zoek naar de juiste informatie en de nodige tools die we mensen kunnen bieden. Daarnaast ben ik ook op zoek naar jongeren die op de wachtlijst staan met een depressie en ervaringsdeskundige. Ik wil graag met jullie in contact komen om te kijken hoe we dit samen verder kunnen ontwikkelen. In het vooruitzicht op een pilot om hierin te participeren. Verder zoek ik ook de nodige technische partners om de chatbot te realiseren.

Ik kan helpen!

Van wachten naar vooruitgang

Probleem constatering: In Nederland is er een wachtlijstprobleem binnen de geestelijke gezondheidszorg. Dit aantal loopt op tot 88.500 personen in 2018 volgens Vektis die de cijfers verzamelt. Dit gaat om 13.400 mensen met een depressie die een gemiddelde wachttijd hebben van 11,5 weken. Hoe heeft zo’n wachtlijst kunnen ontstaan? Dit heeft o.a. te maken met een tekort aan goed opgeleide psychologen. Als dit tekort structureel wordt aangepakt dan kunnen de wachtlijsten in de zorg effectief worden verminderd. Ook kan het zo zijn dat de patiënt verkeerd wordt verwezen en zijn de budgetten binnen de basis-ggz en gespecialiseerd ggz niet uitwisselbaar.

Het gevolg hiervan is dat mensen te lang moeten wachten en voor veel patiënten is dit een lijdensweg. Hun levenskwaliteit verminderd, soms komt het voor dat ze aan zelfbeschadiging doen en in het ergste geval zelfs zelfmoord(pogingen).

Er is een stap ondernomen naar hulp en vervolgens krijg je te horen dat je moet wachten. Wie wil er nou wachten als je hulp nodig hebt? Er is een wachttijdperiode. Waarom zou die onbenut moeten blijven?

Mijn betrokkenheid: Ik merkte vooral vanuit mijn omgeving dat het wachten de depressie deed verergeren. Pas als het invloed op iemand uit jouw omgeving heeft, besef je pas hoe groot het wachtlijstprobleem is. Het vinden van de juiste hulp is hierbij lastig, omdat je niet zo goed weet wat je kan doen. Ik zie de wachttijd als een kans om hierbij een betere ervaring te kunnen bieden aan hen die hulp nodig hebben.

Toen ik de afstudeerprijs 2018 van Avans Hogeschool won, wist ik het zeker: ik moet iets doen met mijn idee.

Mijn idee: Flowie is een chatbot die gedurende de wachttijd periode mensen helpt met depressieve klachten door middel van coaching. Dit doet hij door middel van gespreksvoering in combinatie met activiteiten. Het idee is er om de chatbot te laten samenwerken met de behandelpraktijk. Zo kan er gedurende de wachttijd een dossier worden opgebouwd aan de hand van de gespreksvoering die de cliënt heeft met de chatbot.

Betrokken personen: Als ontwerper kan ik dit niet alleen. Bij de uitwerking hiervan ben ik op zoek naar psychologen, cliënten die op de wachtlijst staan en ervaringsdeskundige op het gebied van depressie die betrokken willen zijn bij dit traject. Ik geloof dat dit probleem alleen aangepakt kan worden als we dit samen doen. Denk hierbij onder andere aan de invulling ervan en wat belangrijk is voor de psycholoog om te weten te komen gedurende de wachttijd periode. Daarnaast zoek ik ook tekstschrijvers voor het schrijven van teksten voor een chatbot en chatbot ontwikkelaars die hieraan willen bijdragen.

De uitdaging: • Het vinden van mensen met een depressie die op wachtlijst staan en ook willen meewerken aan een pilot.
• Wat zijn de behoeftes vanuit de behandelpraktijk/instellingen?
• Hoe gaan we dit idee financieren? Ik ben op zoek naar bedrijven/instanties/investeerders.
• Technische realisatie chatbot

alle initiatieven

© Copyright 2017 Innovatienetwerk Jeugd
Alle rechten voorbehouden